Terug naar het overzicht

Hoe haal je het maximale uit je trial-aanbieding en converteer je naar nieuwe, loyale klanten?

In de wereld van consumentenproducten is het aanbieden van trial-pakketten een populaire strategie om nieuwe klanten aan te trekken. Merken zoals Seepje en Moyee Coffee bieden potentiële klanten een voorproefje tegen een gereduceerd tarief. Maar hoe zorg je ervoor dat deze proefklanten uiteindelijk loyale, betalende klanten worden? In dit artikel laten we strategieën zien waarmee je het maximale uit je trial-aanbieding haalt en jouw doelgroep overtuigt om klant te worden en te blijven.

Om dit proces te begrijpen en te zien waar de kansen blijven liggen, is het goed om te kijken naar de gehele klantreis. De klantreis kan je indelen in 6 verschillende fases: bewustzijn (Awareness), aanschaf (Acquisition), activering (Activation), retentie (Retention), omzet (Revenue) en doorverwijzing (Referral). Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze klantreis het maximale uit je trials haalt? 

Extra opslag na het uitnodigen van vrienden

Een goed voorbeeld is Dropbox. Dropbox creëerde een verwijzingsprogramma waarbij gebruikers meer opslagruimte konden verdienen door Dropbox aan te bevelen aan vrienden. Voor elke aanbevolen vriend ontving de uitnodiger honderden mb’s aan permanente gratis opslagdata. Deze strategie hielp Dropbox om in slechts 15 maanden te groeien van 100.000 gebruikers naar meer dan 4 miljoen gebruikers. Eenvoud en beloning: zo makkelijk kan groei zijn.

Maak het verleidelijk en eenvoudig

Trials en lokkertjes kun je tijdens de hele klantreis inzetten. Het belangrijkste hierbij is: zorg ervoor dat potentiële klanten gelijk de waarde van je product of dienst kunnen ervaren. Neem bijvoorbeeld de activeringsfase. Hier draait alles om het overtuigen van klanten om jouw product of dienst daadwerkelijk uit te proberen. Maak die stap zo aantrekkelijk en eenvoudig mogelijk. Lever een uitzonderlijke klantervaring, zowel in je aanbod als bij de onboarding. Daarbij kun je verschillende middelen inzetten zoals een gratis proefpakket , productdemonstraties, freemium-aanbiedingen met beperkte functies, webinars, handleidingen en whitepapers. Net wat past bij jouw product of dienst.

Crisp

Crisp, de supermarkt voor knettervers eten, heeft ook een verwijzingsactie gebruikt voor de groei in het aantal klanten. Bestaande klanten kunnen vrienden uitnodigen om een eerste bestelling te doen bij Crisp. Die vriend ontvangt gratis producten, krijgt korting op de eerste bestelling en betaalt geen bezorgkosten. De bestaande klant ontvangt voor iedere vriend die een eerste bestelling plaatst gratis servies. Slim bedacht, want wie het servies wil uitbreiden, levert dus meer vrienden aan bij Crisp. 

Van trial naar betalende klant

Nu je klanten hebt geactiveerd en lekker hebt gemaakt met jouw trial of sample, wil je natuurlijk dat zij betalende klanten worden. Creëer hiertoe een naadloze overgang van de proefperiode naar een aankoop. Bied je een online dienst, zoals Dropbox, bied dan voordelen aan die klanten ervan overtuigen om te upgraden, zoals meer functies, betere ondersteuning of exclusieve content. Misschien wel de belangrijkste: pak de pijnpunten van de klant.

Een belangrijk aspect in het creëren van die overgang van trial naar aankoop is betrokkenheid. Betrokken gebruikers van een trial of sample zijn eerder geneigd de waarde van je aanbod te erkennen en een betalende klant te worden. 

Strategieën om de betrokkenheid hoog te houden:

Daarnaast is personalisatie essentieel om de betrokkenheid van mensen hoog te houden en op maat gemaakte ervaringen te bieden. Maak gebruik van data en segmentatie om berichten, aanbevelingen en aanbiedingen te leveren die passen bij iemands individuele voorkeur en gedrag. Personalisatie creëert een gevoel van exclusiviteit en helpt klanten om de waarde van jouw product of dienst te zien.

Betrokken gebruikers van een trial of sample zijn eerder geneigd de waarde van je aanbod te erkennen en een betalende klant te worden.

Hoe maak je trails en proefabonnementen persoonlijk?

Manieren om de ervaring van de gratis proefperiode te personaliseren:

Trials, samples en verwijzingsacties kunnen heel waardevol zijn in je marketingstrategie. Met een goede analyse van de customer journey en een uitgebalanceerde aanpak, waarbij creativiteit, gebruiksgemak en beloningen centraal staan, kun je het maximale uit je trial-aanbieding halen. Met als resultaat: nieuwe, loyale klanten die bereid zijn om jouw product of dienst aan te bevelen aan potentiële klanten in hun omgeving.

Dit artikel is geschreven door Michiel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Michiel op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Zorg voor meer aanmeldingen voor je open dag met een Facebook event

Ga je een open dag voor jouw school of organisatie organiseren? Dan zet je natuurlijk vol in op een goede...
Blog
Social Media

Online marketing tips voor scholen: trek de beste omscholers aan voor het docentschap

Lerarentekort aanpakken met omscholingstrajecten We zien bij veel van onze klanten hetzelfde probleem, het vinden van goed en kundig personeel....
Tips
SEO

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie