Terug naar het overzicht

Google Grants én je Google Ads campagnes: altijd doen! 

Via Google Grants steunt Google goede doelen en non-profit organisaties door hun een gratis mediabudget van 10.000 dollar per maand aan te bieden. Maar wie alleen via Google Grants adverteert, loopt een aantal belangrijke features mis. Dat maakt het verstandig om naast de Google Grants advertenties ook te investeren in betaalde Google Ads om zo een grotere zichtbaarheid en impact te bereiken.

De beperkingen van je Google Grants account

Een gratis advertentiebudget van 10.000 dollar per maand is absoluut aantrekkelijk. Wij raden goede doelen en non-profit organisaties dan ook aan om hier gebruik van te maken. Zo’n extra budget geeft immers ruimte in je marketingbudget, je hebt meer mogelijkheden om je online zichtbaarheid te vergroten en om continu je marketingstrategie te verbeteren. Naast deze voordelen kent het gebruik van Google Grants ook enkele belangrijke beperkingen. Om te beginnen moetje Google Grants account voldoen aan bepaalde richtlijnen (lees hier (link naar ander artikel) welke voorwaarden dat zijn). Heb je dat niet op orde, dan kan je account worden opgeschort, waardoor alle campagnes worden gepauzeerd. Doelgroep targeting is via Google Grants niet mogelijk, waardoor ook remarketing via het Google Grants account uitgesloten is. Bovendien is het onmogelijk om veilingen te winnen van betaalde Google Ads accounts, wat betekent dat je advertenties niet altijd worden getoond. Betaalde advertenties die lopen via Google Ads worden trouwens altijd hoger gerangschikt dan de advertenties van Google Grants.  Ook is de zichtbaarheid op mobiele apparaten beperkt.

Binnen het Google Grants account is het ook niet mogelijk om display banners te promoten (dit zijn de advertenties in allerlei formaten en designs die opvallen op populaire sites zoals Nu.nl en Marktplaats). Hetzelfde geldt voor YouTube campagnes. Display banners en YouTube campagnes zijn alleen mogelijk bij een betaald Google Ads account. Vooral het gebrek aan display banners is een gemis.

QUOTE: Het Google Display Netwerk bereikt 90% van de internetgebruikers wereldwijd.

Waarom is Display inzetten een must?

Het Google Display Netwerk biedt een uitgelezen kans om de bekendheid van je merk online uit te breiden. Of je nu een product of dienst levert, het vinden van klanten is essentieel. Bekendheid met jouw merk of boodschap vergroot de kans dat zowel bedrijven als consumenten jouw organisatie herkennen. Een verhoogde naamsbekendheid leidt vaak direct tot een robuuster merk en daarmee aan de versterking van je merkidentiteit. Plus: het Google Display Netwerk (GDN) biedt je de mogelijkheid om bezoekers die eerder je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken. Display advertising vormt hierbij een creatieve en boeiende manier om aan gebruikers te laten weten dat je ze niet uit het oog verloren bent. Misschien is dit net de herinnering die ze nodig hebben om bij een tweede of derde bezoek wel de beslissing te nemen om een kaartje te kopen of zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Daarom is display advertising een effectief middel dat eigenlijk niet mag ontbreken in je online marketing strategie. Maak je alleen gebruik van Google Grants, dan loop je deze mogelijkheid dus mis.

Nog een handige tip

Het is belangrijk om binnen Google’s advertentieplatformen te zorgen dat je niet tegelijkertijd met dezelfde zoekwoorden adverteert via zowel Google Grants als via een betaald Google Ads account. De meest aantrekkelijke zoekwoorden zijn die met een hoge conversieratio, een sterke klikfrequentie en een laag vertoningsaandeel. Wanneer deze zoekwoorden naar een betaald Google Ads account worden verplaatst, krijg je meer controle over het vertoningsaandeel. Een hoger vertoningsaandeel betekent een verbeterde zichtbaarheid voor die zoekwoorden die het meest rendabel zijn, waardoor je effectiever je doelgroep kunt bereiken en je advertentie-uitgaven kunt optimaliseren. Maak daarom een grondige analyse van de belangrijkste prestatie-indicatoren om te bepalen voor welke zoekwoorden het voordeliger is om ze via een betaald Google Ads account te promoten.

Hoewel Google Grants een waardevolle bron van advertentiebudget kan zijn, biedt het niet de volledige reeks tools en mogelijkheden die beschikbaar zijn met een betaald Google Ads account. Voor maximale zichtbaarheid en conversiekansen bij goed presterende zoekwoorden, is het aan te bevelen om een betaald Google Ads account naast het Google Grants account te gebruiken, om zo het rendement te optimaliseren.

Dit artikel is geschreven door Michiel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Michiel op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog