Terug naar het overzicht

Drie redenen om Facebook Lead Ads in te zetten om leads te werven

Wat zijn lead ads?

Lead ads zijn advertenties die op de tijdlijn van de doelgroep verschijnen. Ze helpen je bij het verzamelen van contactgegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers zonder dat ze daarvoor het platform hoeven te verlaten. Net als andere ad objectives, laten de lead ads je adverteren op een specifieke doelgroep.

Onze ervaring leert dat deze vorm van adverteren erg effectief is. Op deze manier genereren wij voor onze klanten kwalitatief hoge leads tegen relatief lage kosten. Met behulp van lead ads is het relatief snel je maillijst vergroten of een leadlijst opstellen om het gesprek te openen. 

De drie voordelen van lead ads:

1. Mobile friendly formulieren.

Het invullen van leadformulieren kan op mobiele apparaten op sommige websites lastig zijn. De formulieren die door de lead ads worden gegenereerd zijn goed afgestemd op mobiel. Zo voorkom je vroegtijdige verlaters van je funnel. 

2. Hoger voltooiingspercentage.

Doordat de meeste contactgegevens automatisch al worden ingevuld, neemt de kans toe dat mensen het formulier voltooien. 

3. Landingspagina overbodig en supersnelle omgeving.

Door de lead ads ben je niet meer afhankelijk van een goede websitepagina en websitesnelheid. In de campagnes kun je het formulier zelf customizen, zodat het kan dienen als een kleine landingspagina binnen Facebook of LinkedIn. Omdat gebruikers niet van platform wisselen (Facebook naar je website), maakt dit de kans op uitval ook een stuk kleiner en hiermee de conversiekans groter. 

Zijn er dan geen nadelen?

Zeker wel, en of deze vorm van advertenties bij je past is afhankelijk van meer factoren. Een van de nadelen van Lead Ads is dat er beperkte ruimte is om jouw boodschap over te brengen, daar waar je website is compleet ingericht rondom jouw organisatie. Het biedt minder ruimte om te overtuigen van jullie marktpositie en waarom dit product voor jouw interessant is. 

Dit maakt dat de leads over het algemeen genomen iets kouder binnen komen dan via je eigen website. Als de kosten per conversie dit toelaten zul je dit niet in de kosten terugzien maar wel in de energie die je zult moeten besteden aan het overtuigen van je leads of bijvoorbeeld in je unsubscribe ratio. 

Daarnaast presteren Lead Ads het best als je iets geeft in ruil voor de contactgegevens waarom je vraagt. Het vergt veel aandacht om waarde te creeeren in de vorm van een benchmarkrapport of bijvoorbeeld een whitepaper. Het nadeel kan dus zijn dat jij jezelf een paar dagen of weken moet opsluiten om een artikel van waarde te schrijven. Is dit een nadeel of gewoon confronterend omdat dit ook zonder Lead Ads een must-have is ;)? 

Hoe zien de advertenties er uit?

Er zijn een aantal manieren waarop je jouw eigen lead ads kunt vormgeven. Ga je voor het groeien van je maillijst of wil je juist producten verkopen? Denk goed na over je doel en wat je wil bereiken met de lead ads. Maar let op! Zorg wel dat de informatie relevant is voor de doelgroep. Voor wat, hoort wat. Denk hierbij aan een whitepaper, korting op een dienst of product óf het inschrijven voor een evenement. Dit zorgt ervoor dat je doelgroep sneller overgaat op het invullen van het formulier. 

Voorbeeld van een lead gen advertentie

Bedenk wat je wil laten zien in je advertentie. Zorg dat je de doelgroep enthousiasmeert en laat zien wat juist zij hebben aan het achterlaten van hun gegevens. 

Channel Engine voorbeeld advertentie

Zorg ervoor dat je formulier niet te complex wordt! Ga jezelf te raden wat je écht nodig hebt om in contact te komen met de doelgroep. Is dit alleen een telefoonnummer of e-mailadres of heb je ook nodig waar ze vandaan komen? Tip: test eerst met alleen e-mailadressen. De drempel tot het geven van een telefoonnummer is namelijk groter! 

Bij next hoeft iemand alleen nog akkoord te geven op de privacy-statement en daarna ziet de lead de bedankpagina. Hier kan je nog een persoonlijke boodschap neerzetten en kan de doelgroep doorklikken naar je website. Vervolgens kan jij natuurlijk supersnel contact opnemen met de lead!

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog