Terug naar het overzicht

Do’s and don’ts op een landingspagina

Bezoekers langer vasthouden op de website? Meer conversies behalen via je landingspagina? Of optimaal gevonden worden door je doelgroep? Is dat niet wat we allemaal willen. Lees daarom onze do’s en vooral ook don’ts op een landingspagina en zorg ervoor dat jouw landingspagina goed is ingericht.

Nog eerst even terug naar de basis. De landingspagina. Wat is dat ook alweer? Een landingspagina is een pagina binnen je website en moet zo allesomvattend mogelijk zijn over een bepaald onderwerp, zoekterm of zin. Een bezoeker komt op een landingspagina wanneer ze een zoekopdracht in Google intypen, op een online advertentie klikken, via linkjes uit een nieuwsbrief of door de URL direct in te typen. 

Do’s op een landingspagina

Behandel één onderwerp op de pagina

Bijvoorbeeld deze blogpost gaat in op één specifiek onderwerp: de landingspagina. De landingspagina probeert alleen de informatie over dat ene onderwerp zo goed mogelijk uit te leggen. Je pagina sluit direct aan op de zoekopdracht van je doelgroep, waardoor je de conversie kans groter maakt. 

Schrijf SEO Proof teksten

Denk goed na: waar wil je op gevonden worden? En wat zijn de belangrijkste zoekwoorden? Bekijk deze termen in de zoekwoordplanner van Google Ads en verwerk deze termen in je tekst. Zorg er wel voor dat je tekst prettig leesbaar is, je schrijft je tekst voor de bezoeker niet voor de zoekmachine. Controleer daarnaast of je titletag, meta description  en alle H1, H2, en eventueel H3 koppen goed hebt ingesteld laat ook hierin weer je zoektermen terug komen. 

Benoem alleen de nodige informatie

Probeer een goede mix te vinden tussen het SEO Proof schrijven en de hoeveelheid tekst op je pagina. Bezoekers haken snel af wanneer er veel informatie op de landingspagina staat. Kies daarom voor de juiste informatie en beperk de lengte van je teksten.

Duidelijke call-to-action button

Je landingspagina heeft een doel. Je wilt op je landingspagina de bezoeker stimuleren om over te gaan tot een conversie. Het zinnetje waarmee je actie oproept moet onmiddellijk boven de vouw zichtbaar zijn. Hiermee bedoelen we het eerste deel van je landingspagina wat je ziet op je telefoon of desktop. 

Gebruik de overtuigingsprincipes van Cialdini

Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren en hier kun je op de juiste manier gebruik van maken. We hebben gewoon meer vertrouwen als wij zien dat anderen ons voor zijn gegaan. Er zijn genoeg trucjes om je bezoekers te overtuigen. Denk maar eens aan het plaatsen van recensies van tevreden klanten (sociale bewijskracht) of het plaatsen van de klassieker ‘Nog maar enkele plaatsen beschikbaar’ (een gevoel van schaarste creëren).

Dont’s op een landingspagina

Je homepage gebruiken als landingspagina

Kies nooit voor een homepage als landingspagina. Simpelweg omdat er vanuit de homepage veel verschillende opties zijn waar de bezoeker naartoe kan navigeren. Daarnaast is er een grote kans dat door de vele opties de bezoeker vergeet waarvoor ze op de advertentie hebben geklikt, niet weet wat te kiezen en daarom de website verlaat. Tenslotte kunnen mensen ook geërgerd raken aan het feit dat ze niet direct uitkomen waar ze naar op zoek waren. Dus je homepage gebruiken als landingspagina? Niet doen!

Lange teksten

Je wilt niet dat je bezoekers lange teksten moet lezen om de kern van je verhaal te begrijpen. Veel bezoekers raken verveeld bij het moeten lezen van lange teksten, waardoor ze denken: laat maar. 

Heel veel doorklikmogelijkheden

Als je de navigatiemogelijkheden beperkt houdt, houd dan ook elke andere vorm van doorklikken beperkt. Je doet er goed aan om één duidelijke button (bijv. een bestelbutton) te plaatsen op de linkpagina. Maar zorg er dan voor dat de bezoeker niet na het klikken op de pagina nog zo’n drie keer door moet klikken. De kans is groot dat ze halverwege dit traject afhaken.

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over CRO of UX? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Google en AI. Wat gaat er veranderen? En word je straks nog gevonden?

Er zijn veel ontwikkelingen bij Google, het is de zoekbaas eindelijk gelukt om aan boord te stappen van de doordenderende...
Blog
Strategie

Voorkom deze fouten bij het online werven van studenten.

Ieder jaar barst tussen onderwijsinstellingen de strijd om nieuwe studenten weer los. Online campagnes zijn niet meer weg te denken...
Blog
Strategie

4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert

Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe...
Blog
Strategie