De voordelen van een goed data dashboard voor jouw organisatie
De beste bedrijfsideeën ontstaan vaak uit frustraties en ergernissen. Zo ook ons idee om een eigen data dashboard te bouwen. Want tientallen van onze opdrachtgevers liepen er tegenaan: hoe verzamel ik al mijn online data in één overzicht? Dat bleek vrijwel ondoenlijk. Vanuit deze frustratie hebben wij zelf een data dashboard ontworpen dat wél aan alle wensen voldoet.
Data frustraties. Herkenbaar?
Laten we eerst inzoomen op de dataproblemen waar onze opdrachtgevers mee worstelden en die jij wellicht ook herkent. Een gemiddelde organisatie maakt gebruik van meerdere online platformen. Denk aan Google Ads, Meta (Facebook & Instagram), Pinterest, LinkedIn, Twitter, TikTok, Mailchimp en Analytics. Ieder platform heeft zijn eigen dashboard, maar die informatie krijg je nauwelijks logisch naast elkaar. Dat is de eerste datafrustratie waar veel opdrachtgevers mee kampen, want zie deze data maar eens te bundelen in een leesbaar overzicht. Dat kost zeeën van tijd.
Is het je gelukt om alle data naast elkaar te leggen, dan komt een tweede frustratie om de hoek kijken. Want hoe lees je de data goed uit? Meten is weten, gissen is missen. Je wilt niet de verkeerde conclusies trekken uit jouw data overzicht, maar dat is knap lastig als waarden en meetmethodes onderling verschillen. Zo gaat het vaak mis met conversies, die aan meerdere kanalen worden toegekend doordat Analytics alleen meet waar je laatste klik vandaan kwam (bijvoorbeeld je performance campagne via Google Ads), terwijl Meta ook conversies meet uit de eerste contactmomenten (waar jouw conversie in de branding campagne ooit als eerste met jouw merk in aanraking kwam).
Wie de portemonnee trekt, denkt een deel van z’n ergernissen af te kunnen kopen. Er zijn tal van tools in omloop, waarmee je social content kunt inplannen op diverse kanalen én data kan verzamelen in één dashboard. Hootsuite, Coosto, Obi4Wan, Meltwater zijn zomaar enkele bekende voorbeelden. Abonnementen vanaf 1.500 euro in de maand geven je basale inzichten. Maar wil je koppelingen maken met andere platformen of specifiekere data meten, dan is dat niet mogelijk of er worden additionele kosten in rekening gebracht. Voor het inplannen van social content kun je overigens ook bij sommige platformen zelf terecht of zijn er goedkopere alternatieven. De derde frustratie die we tegenkwamen is dan ook niet verrassend: de hoge kosten voor een onvolledige representatie van je cijfers.
We doen het zelf wel: De Data Studio Dashboard oplossing
Dit moest toch anders kunnen. Ons doel was daarom om een data oplossing te ontwikkelen waarin we alle wensen van onze opdrachtgevers lieten samenkomen in één overzichtelijk Data Studio Dashboard. De oplossing werd gevonden in een Google Data Studio en diverse koppelingen. Er zijn heel wat uurtjes in gaan zitten, maar het resultaat mag er zijn: alle datawensen zijn vervuld! Wij blij, opdrachtgevers blij.
Dit levert het onze opdrachtgevers op
Het meest gehoorde voordeel is tijdwinst. Geen tijd meer kwijt zijn aan het inzichtelijk krijgen van data, altijd beschikken over de laatste cijfers die 24/7 zijn bijgewerkt in één overzicht: het is een opluchting voor menig ondernemer en marketing- en communicatiemanager. Want hierdoor houden ze tijd over om data te analyseren en strategische beslissingen te nemen. Ze kunnen nu eindelijk actief sturen op data, in plaats van continu in de achteruitkijkspiegel te kijken. Wat opdrachtgevers handig vinden: we maken ieder dashboard op in eigen huisstijl van onze opdrachtgever. Ook dat levert tijdwinst op. Want een rapportage intern delen is daarmee in een screenshot of pdf-uitdraai gerealiseerd. Dit geldt ook voor sub-projecten of losse campagneactiviteiten. We kunnen hiervoor aparte toegangsrechten verlenen aan medewerkers, zodat zij over hun eigen domein zelf de laatste cijfers kunnen inzien en uitdraaien zonder tussenkomst van een manager. Tot slot besparen we veel tijd aan uitleg, want door gebruik te maken van buttons met tekstuele toelichting kunnen collega’s en andere gebruikers zelf de betekenis van de cijfers duiden.
Het andere grote voordeel is winst in de portemonnee. Onze oplossing kent meerdere opties, variërend van een standaardtarief voor licenties en onderhoud tot een maandelijks online partner abonnement waarin we met elkaar cijfers analyseren, kennis delen en beslissingen maken voor het optimaliseren van je campagnes. Welke optie je ook kiest, je komt sowieso onder de duizend euro per maand uit. Daarmee bespaar je aanzienlijk ten opzichte van duur betaalde tools, die niet eens alle data koppelen en je ook niet onderwijzen over het verhaal achter de cijfers. En er is nog een manier waarop je bespaart. Het Data Studio Dashboard is namelijk voorzien van een functionaliteit die geplande en uitgegeven budgetten laat zien. Hierdoor weet je altijd of je campagne volgens planning loopt en hoeveel je hebt uitgegeven. Je krijgt grip op je campagnebudgetten en kunt deze tijdig en naar resultaat bevriezen, verschuiven of opvoeren. Zo voorkom je onnodige uitgaven of realiseer je juist meer resultaat met hetzelfde budget.
Bereken je voordeel
Wil je weten of ons Data Studio Dashboard een oplossing is voor jouw organisatie? Bereken dan jouw voordeel aan de hand van de volgende actiepunten:
- Inventariseer hoeveel tijd je binnen jouw organisatie jaarlijks kwijt bent aan het maken van rapportages en bereken aan de hand van je uurtarief hoeveel kosten je maakt
- Inventariseer hoeveel kosten je nu maakt aan tools die data inzichtelijk maken
- Inventariseer hoeveel data en kennis je nu niet inzichtelijk hebt. Welke potentie (uitgedrukt in euro’s) laat je nu liggen?
Aan de hand van de bovenstaande optelsom kan je zelf berekenen of de oplossing die wij aandragen van maximaal duizend euro per maand een interessante overweging is. Zo ja, geef dan een belletje. Weet je het niet zeker of wil je weten of ons dashboard ook andere data kan presenteren, geef dan ook een belletje en dan maken we de berekening samen of onderzoeken we de mogelijkheden. Kom je gunstiger uit? Gefeliciteerd! We horen graag hoe jij dat efficiënte data dashboard hebt ingericht.
Data & Creatie
Tot slot, online marketing is een wereld van data en creatie, analyse en creativiteit. Waar veel online marketingbureaus kiezen voor óf data óf creatie, kiest Olifant Media juist voor de verbinding tussen deze twee ogenschijnlijke tegenpolen. Je ziet dit ook terug in onze werkwijze, waar search en social specialisten in client centered teams met elkaar werken aan verschillende vraagstukken voor onze opdrachtgevers. En denk niet dat onze creatieve collega’s geen interesse hebben in data. Integendeel, zij gebruiken deze inzichten om hun toekomstige copy en creaties naar resultaat te optimaliseren. Kortom, data geeft je grip op je online activiteiten en dat is allesbepalend voor het succes ervan. Ja, dat ging gepaard met de nodige (en begrijpelijke!) frustraties. Maar dat is nu verleden tijd. Met ons Data Studio Dashboard staat niets je meer in de weg om je online activiteiten nog succesvoller te laten zijn.
Dit artikel is geschreven door Rowan. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Rowan op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl.