Terug naar het overzicht

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken. Deze doelgroep is niet alleen super digitaal, maar heeft ook hoge verwachtingen als het gaat om authenticiteit, personalisatie en inclusiviteit. Geen eenvoudige opgave dus! Daarom geven we je 5 best practices voor het succesvol werven van studenten onder Gen Z.

1. Authenticiteit: de basis van verbinding

Generatie Z is opgegroeid met internet – en dus met een informatie-overload. Daardoor heeft deze groep een fijngevoeligheid ontwikkeld voor wat echt is en wat niet. Authentiek zijn is daarom een vereiste. De content die je als onderwijsinstelling deelt, moet niet alleen aantrekkelijk zijn maar ook een ware afspiegeling zijn van de opleiding(en) en de ervaringen van studenten. Het delen van echte verhalen van studenten, docenten en alumni kan een krachtig middel zijn om een authentieke connectie te maken met toekomstige studenten.

2. Personalisatie: de sleutel tot engagement

Gen Z’ers verwachten naast authenticiteit ook een persoonlijke benadering. Dankzij data-analyse kan dat ook. Hiermee kun je inzicht krijgen in de voorkeuren, interesses en behoeften van een potentiële student. Maak hier dus gebruik van en stem je communicatie en content voor deze doelgroep hierop af. Of het nu gaat om de inhoud van een e-mail, de onderwerpen van webinars of de verhalen die op sociale media worden gedeeld, personalisatie wekt vertrouwen en daarmee kun je net het verschil maken in het wervingsproces.

3. Responsiviteit: een teken van betrouwbaarheid

Ook de snelheid waarmee je als onderwijsinstelling reageert op vragen van studenten via sociale media en e-mail draagt bij aan de betrouwbaarheid die je als onderwijsinstelling uitstraalt. Juist Generatie Z waardeert snelle, kwalitatief goede en persoonlijke reacties. Het is dus belangrijk om hierin te investeren, omdat je daarmee als onderwijsinstelling laat zien dat je echt betrokken bent bij (toekomstige) studenten. Met tijdige en goed doordachte reacties leg je de basis voor een relatie met toekomstige studenten!

4. Diversiteit en inclusiviteit: kernwaarden van Gen Z

Voor Generatie Z is diversiteit en inclusiviteit vaak geen vraag, maar een vanzelfsprekendheid. Door als onderwijsinstelling te laten zien dat je diversiteit en inclusiviteit omarmt, spreek je Gen Z aan op hun kernwaarden. Verwerk daarom verschillende perspectieven en achtergronden in de content voor het werven van nieuwe studenten. 

5. Continue monitoring en aanpassing: het behoud van relevantie

Ook al denk je te weten wat Gen Z aanspreekt: niets is zo grillig als digitale trends. Het is daarom essentieel om de effectiviteit van je wervingscampagnes voortdurend te blijven monitoren en waar nodig aan te passen. Data-analyse is hierbij je beste vriend. Met een flexibele houding en de bereidheid om strategieën te veranderen op basis van wat de data je vertellen, zorg je ervoor dat je relevant blijft voor Gen Z’ers, ofwel de nieuwe generatie studenten van jouw onderwijsinstelling.

Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog