AI-modellen in online campagnes: een slimme zet of juist niet?
Steeds meer zorg- en onderwijsinstellingen experimenteren met AI-gegenereerde modellen in hun campagnes. Geen echte mensen dus, maar digitale personages die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Maar hoe effectief zijn deze AI-modellen eigenlijk?
Wat zijn AI-modellen?
AI-modellen zijn digitale personen die met behulp van kunstmatige intelligentie en beeldgeneratie tot leven worden gebracht. Geen acteur of influencer, maar een model dat zich exact zo laat vormgeven als jij het wilt. Je ziet ze in social ads, animaties, websites en op nog veel meer plekken. Door de realistische uitstraling merk je vaak nauwelijks dat het geen echt persoon is.
De voordelen van AI-modellen
Waarom kiezen merken voor AI-modellen? Het gebruikmaken van AI-modellen is vooral tijd- en kostenbesparend. Er hoeft niet gezocht te worden naar het perfecte model, en deze hoeft dus ook niet betaald te worden. Daarbij kan je zelf de emotie, leeftijd en uitstraling bepalen. Hierdoor kun je gericht inspelen op jouw doelgroep.
AI-modellen zijn ideaal wanneer de visuele impact zwaarder weegt dan de persoonlijke connectie. Bijvoorbeeld bij:
- Zorginstellingen die campagnes draaien rond thema’s als preventie, vaccinatie of leefstijl waar de boodschap centraal staat, niet de persoon
- MBO- of hogescholen die brochures of websites willen vullen met representatieve studenten zonder inbreuk te maken op privacy
- Gemeentelijke gezondheidsdiensten die algemene publieksinformatie verspreiden en snel visueel materiaal nodig hebben voor uiteenlopende doelgroepen
De nadelen van AI-modellen
AI-modellen zien er dan misschien echt uit, maar één ding missen ze. Een echte persoonlijkheid. Bij het voeren van campagnes is het voor veel merken belangrijk om authenticiteit en echtheid uit te stralen. Je wilt tenslotte niet dat de doelgroep denkt dat je onbetrouwbaar bent. Tot op heden is het nog lastig om hetzelfde model te gebruiken in verschillende situaties. Het komt nog veel voor dat het model verandert.
Daarbij kunnen AI-modellen niet vertellen waarom ze achter een merk staan of hoe zij iets ervaren. Dit kan dus een gevoel oproepen van onechtheid. Iets wat in een campagne voor bijvoorbeeld zorgorganisaties juist zo belangrijk kan zijn.
Dus, wel of geen AI-modellen gebruiken?
Een interessante ontwikkeling is de combinatie van echte modellen en AI. Bijvoorbeeld door bestaande fotografie te verrijken met AI-gegenereerde versies voor bepaalde doelgroepen of kanalen. Of door AI-modellen in de see-fase in te zetten voor bereik, en echte mensen in de think- en do-fase voor vertrouwen en overtuiging.
Voor VandenBroecke gebruikten we al eens zo’n AI-model in onze campagnes. In de display campagne kozen we bewust niet voor traditionele fotografie of standaard stockbeelden. In plaats daarvan werkten we met Midjourney, een AI-tool waarmee je beelden genereert op basis van tekstprompts. Meer weten? Lees de hele case over het gebruik van AI-model hier..
AI-modellen kunnen een waardevolle aanvulling zijn op je campagnes, mits je ze strategisch inzet. Ze zijn geen vervanging van echte mensen, maar wél een slimme, schaalbare oplossing voor visuele content. In campagnes waar storytelling en verbinding centraal staan, blijft een echt gezicht echter toch onmisbaar.
Bekijk ook

Hoeveel impact maakt jouw bereik campagne écht?

Je socials als ontvangsthal: zo overtuig je kandidaten al vóór de sollicitatie
