Terug naar het overzicht

6 manieren om AI in te zetten voor het werven van medewerkers in onderwijs

​​De razendsnelle ontwikkelingen rond Artificial Intelligence (AI) openen nieuwe deuren om personeel te werven, óók in het onderwijs. In deze blog laten we zien hoe je AI inzet om de juiste medewerkers aan te trekken voor jouw onderwijsinstelling en welke tools je daarvoor kunt gebruiken.

1. Personaliseer je advertenties en content

Wil je met jouw onderwijsinstelling opvallen, dan moeten de online wervingsadvertenties ‘spot on’ zijn. ChatGPT kan je helpen bij het creëren van doelgerichte advertenties en content. Ook kan je gebruik maken van de tool HubSpot, deze heeft AI geïntegreerde functies die je helpen om advertenties en berichten aan te passen aan specifieke doelgroepen. Dit resulteert in een hogere betrokkenheid en een effectievere aanpak om potentiële kandidaten te bereiken.

2. Verbeter de ervaring van kandidaten op de website

Heb je potentiële kandidaten naar de website van jouw onderwijsinstelling gekregen, dan wil je dat ze daar kunnen vinden wat ze zoeken. AI-gestuurde chatbots, zoals Drift of Intercom, kunnen de ervaring op bijvoorbeeld de carrièrepagina aanzienlijk verbeteren. Deze tools bieden direct antwoorden op vragen van kandidaten en helpen hen de juiste informatie snel te vinden, wat de betrokkenheid verhoogt en de drempel om te solliciteren verlaagt.

3. Laat je wervingsstrategie aansluiten op de kandidaat met data-analyse 

Hoe meer je weet over de voorkeuren en behoeften van potentiële kandidaten, hoe beter je je wervingsstrategie hierop aan kunt passen en hoe effectiever je campagne is. AI-tools als Tableau of Power BI stellen je in staat om diepgaande analyses uit te voeren van markttrends en het gedrag van kandidaten, zoals het identificeren van de meest effectieve wervingskanalen of het begrijpen van de voorkeuren en behoeften van potentiële sollicitanten. Met deze tools kun je de wervingsstrategieën aanpassen om precies aan te sluiten bij wat de mogelijke kandidaten zoeken in een baan in het onderwijs.

4. Weet waar je het gesprek aan kunt gaan op social media 

Leerkrachten, docenten en andere medewerkers in het onderwijs zitten volop op sociale media. Denk bijvoorbeeld aan communities waar tips en ervaringen uitgewisseld worden. Platforms zoals Hootsuite Insights en Brandwatch stellen je in staat om gesprekken over bijvoorbeeld werken in het onderwijs op sociale media te monitoren. Door hierop te reageren en het gesprek aan te gaan, vergroot je de online aanwezigheid en betrokkenheid van jouw onderwijsinstelling op platforms waar potentiële kandidaten zich bevinden. Zo’n gesprek kan zomaar de opening zijn naar een sollicitatie!

5. Personaliseer en automatiseer je e-mailcampagnes

E-campagne is een krachtig instrument in de werving van nieuwe sollicitanten. Een manier om e-mailadressen te krijgen is om een whitepaper op je website te hebben die de bezoekers kunnen downloaden waarbij ze een e-mailadres moeten achterlaten. Met de AI-gedreven tool als Mailchimp kun je gepersonaliseerde e-mailcampagnes opzetten die overeenkomen met de interesses van je doelgroep waardoor potentiële kandidaten zich eerder aangesproken voelen en de drempel naar de volgende stap lager wordt.

6. Zet AI in voor je employer branding

Wat is het werkgeversmerk van jouw onderwijsinstelling? Wat maakt het interessant en bijzonder om bij jullie te werken? Dat wil je graag laten zien aan potentiële kandidaten. Tools als Adobe Spark, Canva maar ook ChatGPT kunnen helpen bij het creëren van aantrekkelijke visuele content en goede teksten die de cultuur en waarden van jouw onderwijsinstelling benadrukken. Hiermee versterk je het merk als werkgever en zul je meer gekwalificeerde kandidaten aantrekken.

Conclusie: AI vergroot je succes van je campagnes

Als je AI integreert in je wervingsproces, vergroot je het succes van je campagnes en vergroot je de kans op het vinden van de juiste nieuwe medewerkers. Met de juiste AI-tools kun je niet alleen de kwaliteit van je sollicitaties verbeteren, maar ook een sterker en aantrekkelijker werkgeversmerk opbouwen. 

Tip: blijf de AI ontwikkelingen volgen

Blijf de ontwikkelingen op het gebied van AI vooral volgen, want er komen voortdurend nieuwe toepassingen bij. Deze suggesties zijn slechts het startpunt; gebruik maken van de nieuwste AI-innovaties is belangrijk voor het succesvol online werven van medewerkers voor jouw onderwijsinstelling.

Dit artikel is geschreven door Fréderique. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Fréderique op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie