Terug naar het overzicht

3 tips om open dagen en meeloopdagen te promoten onder 15-17 jarigen

Online marketing is perfect om jouw gewenste doelgroep naar jouw volgende event te trekken. Maar hoe bereik je de juiste mensen als ze jonger dan 18 zijn, voor bijvoorbeeld jouw open- of meeloopdagen op school of universiteit? Wij geven 3 tips om jouw hbo-, mbo- of andere school tóch onder de aandacht te brengen bij jongeren tussen de 15-17 jaar. Dit vergt namelijk een slimme, jongeren-gerichte aanpak in online marketing. Zonder directe targeting via social media campagnes, kunnen we ons richten op een aantal creatieve en organische strategieën:

1. SEO-Proof Content

Als je hoog wilt eindigen in de zoekresultaten van Google, dan moet je content op je website hebben staan waarvan Google denkt dat die interessant is voor de doelgroep. Dit betekent dat je blogposts en artikelen moet maken die direct inspelen op de interesses en zoekopdrachten van 15- tot 17-jarigen. Denk daarbij aan ondewerpen als ‘Hoe overleef je je eerste jaar op het hbo?’, ‘Een Week in het Leven van een Student’ of ‘5 dingen die je alleen leert op een meeloopdag’. Verwerk in je blogs en artikelen zoekwoorden die deze jongeren waarschijnlijk zullen gebruiken, zoals ‘studiekeuze’, ‘studentenleven’, of ‘school tips’. Deze content moet niet alleen informatief zijn, maar ook aantrekkelijk. Gebruik bijvoorbeeld interactieve elementen zoals quizzes of polls. Ga testen en voer doelgroep- en zoekwoordenonderzoeken uit om erachter te komen waar jouw doelgroep écht op aan gaat.

Natuurlijk wil je dat de website van jouw onderwijsinstelling hierdoor bovenaan komt in de zoekresultaten. Belangrijk is wel om je te realiseren dat dit een ‘gevalletje lange adem’ is: het kost tijd en vergt een duidelijke langetermijnstrategie. Maar het loont wel: door te investeren in dit soort kwalitatieve content kun je een betrouwbare en duurzame online aanwezigheid opbouwen. De aanhouder wint! 

2. Organische Video’s op YouTube Shorts en TikTok

Videocontent is enorm populair onder tieners. Door het creëren van korte, boeiende video’s die een inkijkje geven in het dagelijkse leven van een student, kun je de aandacht van deze leeftijdsgroep trekken. 

Doe dat bijvoorbeeld door leuke momenten uit het school- of studentenleven te laten zien, zoals een sportevenement, een kunstproject of een wetenschapsexperiment. Zorg dat deze video’s authentiek en relatable zijn en maak ze nog aantrekkelijker door er humor en trending songs aan toe te voegen. Wat ook goed werkt, is het betrekken van huidige studenten bij het maken van deze video’s. Leeftijdsgenoten zijn immers de beste ambassadeurs! Zo sla je meteen twee vliegen in één klap:  je betrekt je huidige studenten bij jouw onderwijsinstelling én je werkt effectief aan het aantrekken van nieuwe studenten. 

3. Influencer Marketing 

Influencers hebben een groot bereik, zeker onder jongeren. En eerlijk is eerlijk: tieners kijken liever naar wat hun favoriete vlogger te vertellen heeft, dan dat ze lezen wat een school of universiteit te bieden heeft. Zoek daarom samenwerkingen met influencers die jouw doelgroep aanspreken, zoals een bekende jonge sporter, muzikant, of lokale beroemdheid. Laat ze bijvoorbeeld vertellen over hoe belangrijk hun studiekeuze is geweest. Zoek samenwerkingen met influencers die jouw doelgroep aanspreken. Of vraag of ze een vlog maken over hun dag, een interview met leraren of studenten posten, of hun volgers meenemen achter de schermen. Juist dat stuk eigen ervaring is belangrijk. Deze influencers kunnen door hun unieke en authentieke content de open dagen en meeloopdagen onder de aandacht brengen bij hun jonge volgers. Let er bij de keuze voor een influencer wel op dat deze persoon past bij de sfeer van jouw onderwijsinstelling en een positieve invloed heeft op tieners. Ze kunnen bijvoorbeeld een vlog maken over hun dag, een interview met leraren of studenten posten, of hun volgers meenemen achter de schermen. Ook een stuk eigen ervaring is belangrijk. Het is belangrijk dat de samenwerking authentiek overkomt, zodat het de geloofwaardigheid versterkt.

Met deze 3 strategieënkun je als onderwijsinstelling effectief 15-17-jarigen bereiken en ze enthousiasmeren voor open dagen en meeloopdagen, zonder directe benadering via social media campagnes.

Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie