TikTok Playbook

Eerste Bucket

  • Je video wordt eerst aan een klein publiek getoond om te zien hoe goed het presteert.
  • Factoren zoals gemiddelde kijktijd, shares, opgeslagen video’s, comments en likes zijn hier heel belangrijk. Hoe meer hoe beter!
  • Tweede Bucket

  • Scoort je video goed in de eerste bucket? Dan stroom je door naar een groter publiek.
  • Het bereik wordt vergroot, waardoor je meer kans hebt op interacties. Maar je gaat nog niet volledig viral.
  • Derde Bucket

  • Blijft je video het goed doen? Dan stroom je door naar nog grotere buckets met nóg meer zichtbaarheid. Je staat in de startblokken voor een viral TikTok.
  • Do

    Laagdrempelige content filmen. Je hoeft echt niet met een hele filmploeg je tiktoks te filmen.

    Don’t

    Als bedrijf dansjes doen. Het mag natuurlijk wel grappig zijn, maar blijf professioneel.

    Do

    Gebruik vaste gezichten, dit helpt je bij het opbouwen van een band met je publiek en versterken de herkenbaarheid van jouw merk.

    Don’t

    Plaats geen content die voor andere platforms gemaakt is. TikTok-ers herkennen snel wanneer een video voor een ander platform gemaakt is en zullen minder geneigd zijn om erop te reageren.

    Do

    Landscape video’s plaatsen! Het algoritme van TikTok is net zo onvoorspelbaar als de nieuwste trend, maar we zien dat TikTok de voorkeur geeft aan horizontale video’s die langer dan 1 minuut zijn. Daarmee concurreert het platform steeds meer met YouTube.

    Don’t

    Alleen maar video’s plaatsen. Op TikTok kun je gerust ook een fotoalbum delen! Kijk maar eens hoe dat kan.

    Fun Fact!

    Meer en meer Gen Z’ers kiezen TikTok als hun go-to zoekmachine, in plaats van Google. Waarom? TikTok’s algoritme levert precies de content die past bij jouw interesses, net zoals Google dat doet. TikTok SEO draait om het slim optimaliseren van je video’s, zodat ze makkelijker gevonden worden in de zoekresultaten en meer views pakken op het platform.

    Tip!

    Werk samen met TikTok-influencers om je bereik snel te vergroten. TikTok-influencers hebben vaak al een grote en betrokken groep volgers die interesse hebben in een bepaalde niche.

     

     

    Muziek is een niet te missen onderdeel van TikTok. Als je een leuke challenge ziet of een trend wilt nadoen, kun je als volgt muziek aan je video toevoegen:

      

    De golden rules

  • Thumbnails zijn belangrijk. Een aantrekkelijke thumbnail kan het verschil maken tussen klikken of swipen. Zorg ervoor dat je thumbnail de essentie van je video weergeeft en nieuwsgierigheid opwekt. (+ voorbeeld van een goeie coverpage)

  • Degene die de content maakt, moet zelf ook op TikTok actief zijn. Het begrijpen van de cultuur en trends op TikTok is cruciaal voor het maken van effectieve content.

  • Kwaliteit is minder belangrijk dan authenticiteit. Gebruikers waarderen creatieve en humoristische content die inspeelt op trends meer dan te gelikte video’s. Te gepolijste content kan commercieel overkomen en je doelgroep afschrikken. Wees daarom ook zeker niet bang om te experimenteren.

  • Zorg dat je video zowel met als zonder geluid te bekijken is. Naast dat die trending geluiden belangrijk zijn, kijkt ook een groot deel van je publiek video’s zonder geluid. Gebruik ondertiteling of text-overlay om je boodschap over te brengen, zelfs als het geluid uit staat.