Terug naar het overzicht

50.000 handtekeningen met een online petitie

De paling wordt met uitsterven bedreigd. Willen we dat het palingbestand zich weer kan herstellen, dan is er snel actie nodig. De Good Fish Foundation wil consumenten bewust maken van de penibele situatie van de paling en Europa tot actie bewegen. Maar hoe doe je dat met een dier dat niet zo knuffelbaar is als een panda of mooi als een tijger? Met een charmeoffensief voor de palingpetitie!

De uitdaging: Steun de paling, teken de petitie

Het gaat niet goed met de paling. En als we niet met z’n allen handelen, krijgt dit verhaal geen blij einde. In samenwerking met Ravon en de Good Brands Group hebben we een creatieve activatiecampagne in het leven geroepen onder de naam ‘Power to the Paling’. Hierbij werd een PR campagne gecombineerd met een online strategie. Het doel: consumenten bewust maken van het probleem van deze bedreigde vissoort en de Europese beslissingmakers aanzetten tot actie om uitsterven van de paling te voorkomen. Een petitie is de meest toegankelijke manier om dat voor elkaar te krijgen. Dus gingen we met een charmeoffensief aandacht vestigen op de penibele situatie van de paling en handtekeningen inzamelen voor petities om aan te bieden in Brussel.

Strategie: Nederland eerst en dan Europa

De online campagne bestond uit verschillende fases. In de brandingfase zetten we het palingprobleem stevig op de kaart. We toetsten hierbij verschillende media – Google Display, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn – en maakten binnen ieder medium onderscheid tussen doelgroepen, advertenties en content. Door actief te werken met verschillende samenstellingen ontdekten we welke mix van social media en search zorgde voor de hoogste betrokkenheid tegen de laagste kosten.

Met de data en kennis van de brandingfase gingen we over tot performance: het verzamelen van handtekeningen voor de petities. We maakten gebruik van look-a-like audiences om onze eigen doelgroepen relevant uit te breiden. Anderhalve maand na de start van de campagne in Nederland gingen we de grens over. In 11 Europese landen gingen campagnes van start die we vervolgens optimaliseerden naar resultaat. 

Resultaat

In vijf maanden tijd bereikten we 1.8 miljoen mensen en realiseerden we een CTR van 3%: twee keer zo hoog als de Nederlandse benchmark! Daarnaast realiseerden we gunstige CPC’s en CPM’s. Maar wat echt opviel is dat de conversieratio van het webverkeer op bijna 50% lag. Daarmee was de online campagne goed voor de helft van de benodigde handtekeningen.

De succesfactoren

We realiseerden veruit de meeste ondertekende petities uit de Facebook en Instagram campagnes. LinkedIn leverde kritische bezoekers op die zich minutenlang op de website oriënteerden, maar vervolgens niet converteerden. Daarom hebben we dit medium snel weer afgestoten. Een andere succesfactor was dat we groepen van 18 tot 34 jaar, 45+ en vrouwen op verschillende manieren hebben aangesproken met advertenties en creaties om tot goede resultaten te komen. Er bestaat bij dit soort branding- en petitiecampagnes geen ‘one size fits all’ aanpak. A/B testen is key.

Heb jij ook behoefte aan een op maat gemaakte online petitiecampagne voor jouw non-profit organisatie? Neem dan contact op. 

Bekijk ook