Terug naar het overzicht

Hoe promoot je een opleiding?

Niet alle artsen dragen een doktersjas, en dat is precies het probleem voor de opleiding tot Arts Maatschappij en Gezondheid. Volgens opdrachtgevers Sogeon en KAMG kampt de opleiding met een imagoprobleem, dat je ervoor kiest als je het leven in het ziekenhuis te zwaar vindt. Onzin! Want via deze afstudeerrichting kan je overal in Nederland aan de slag en onderzoek voeren rondom tal van grote maatschappelijke vraagstukken.  

De uitdaging: Wat is een Arts Maatschappij en Gezondheid? 

Onze conceptpartner Bureau O ging aan de slag met de identiteit van de arts. Uit de strategiesessies ontstond een duidelijke positionering en boodschap; de arts maatschappij en gezondheid is een nieuwe soort arts, die buiten de spreekkamer komt en met z’n onderzoeken zorgdraagt voor niet één patiënt, maar velen. Dit ijzersterke concept werd omgezet in uitingen, die Olifant Media presenteerde aan relevante doelgroepen. 

Maar zo’n campagne was nog niet eerder gevoerd. Waar bevonden de doelgroepen zich, via welke advertenties konden we hun het beste bereiken, en welke boodschap sloeg het beste aan? We stonden aan het begin van een ontdekkingsreis om de arts maatschappij en gezondheid van de toekomst te werven. 

Strategie: Always on en piek campagnes

De strategie voor ArtsM+G bestond uit het voeren van een always on campagne en deze te versterken met wisselende piekcampagnes. De always on campagne had als doel werken aan continue zichtbaarheid onder de doelgroepen en ze bekend maken met het nieuwe merk en de boodschap van Arts M+G. Naast zichtbaarheid trekken we online verkeer aan waarmee we via pixels data verzamelen voor retargeting en het vormen van slimme doelgroepen (bijv. look-a-like audiences).

Drie piekcampagnes met een kortere looptijd hebben als doel performance. We communiceren een duidelijke call to action en rekenen het succes van de campagne af op harde conversies, zoals inschrijvingen, downloads, en brochure aanvragen, maar we kijken ook naar zachtere doelen als tijd op de website, aantal bezochte pagina’s en bounceratio.

Voor deze campagne maakten we gebruik van Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, en Display. 

Resultaat

De doorlopende social campagne bereikte ruim 400.000 personen bijna 7 keer in negen maanden tijd, terwijl YouTube en Display goed waren voor respectievelijk 1.1 miljoen en 840.000 vertoningen. De piekcampagnes droegen bij aan het genereren van waardevolle websitebezoekers, waarbij LinkedIn het meest waardevol bleek met een CPC van € 2,64 (de benchmark lag op 6 euro), een CTR van 0,99% (de benchmark is 0,35%) en een sessieduur van een minuut.

De succesfactoren

De goede resultaten hebben we behaald door niet op één olifant te wedden, maar juist verschillende media en type advertenties te toetsen en een always-on campagne te voeren die werd uitgebreid tijdens piekmomenten wanneer inschrijvingen of een andere actie plaatsvond. Een tweede punt is dat we met het verkeer uit de always on campagne de pixels konden gebruiken om te retargetten en look-a-like audiences op te bouwen voor de piekmomenten. In het vervolg zetten we vooral in op LinkedIn, omdat dit voor het meest kwalitatieve verkeer zorgde en schuiven we van branding naar performance met de inzet van Google Ads. Om nog meer waarde uit onze bezoekers te halen, gaan we de klantreis beoordelen en verbeteren met een CRO/UX traject.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk onze branchepagina voor de zorg of neem contact op! 

Bekijk ook