Performance Max: een no-brainer voor campagnes in zorg en onderwijs
Met Performance Max bereik je doelgroepen overal in hun online reis. Ontdek waarom dit campagnetype jouw marketing slimmer, sneller en effectiever maakt.
Overal en altijd aanwezig in de client journey
Als marketeer wil je altijd zichtbaar blijven voor je doelgroep: cliënten, studenten, zij-instromers, verwijzers óf nieuwe collega’s. Maar hoe houd je overzicht in een landschap vol losse kanalen, campagnes en meetpunten?
Performance Max is het meest geavanceerde campagnetype van Google tot nu toe. Je zet één campagne op en bent automatisch zichtbaar op alle Google-kanalen: van Search en Display tot YouTube, Gmail, Discover en Maps. En dat werkt. Ook in zorg en onderwijs.
Van controle naar vertrouwen
Het idee dat Google ‘de controle overneemt’ kan natuurlijk even schuren. Waar je voorheen alle zoekwoorden en targeting zelf bepaalde, laat je nu veel over aan AI. Minder controle dus. Maar daar krijg je iets voor terug: tijd, schaalbaarheid en betere resultaten.
Een mooi voorbeeld is VandenBroecke Kliniek. Deze kliniek, gespecialiseerd in ooglidcorrecties, startte in april 2025 met Performance Max. Met slechts 10% van het totale Google Ads-budget zorgde deze campagne al voor 25% van alle websitekliks en 120% meer vertoningen dan alle losse Search-campagnes bij elkaar. De AI van Google bleek verrassend goed in staat om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken.
Zo haal je het meeste uit Performance Max
Of je nu nieuwe collega’s of studenten zoekt, vragen wilt stimuleren of het merk van jouw organisatie wilt versterken: Performance Max werkt het beste als je het slim voedt. AI is goed, maar het blijft zo goed als de input die je geeft.
Onze tips:
- Zorg voor sterke teksten. Google combineert koppen, beschrijvingen en beelden zelf, dus maak elk onderdeel scherp, wervend en relevant.
- Gebruik kwalitatief beeldmateriaal. Varieer in formaten zodat je goed zichtbaar bent op elk kanaal. AI-beelden zijn een slimme aanvulling, mits deze herkenbaar en passend zijn.
- Voeg video toe. Zorg voor een consistente look & feel tussen je visuals en huisstijl.
- Zie het als aanvulling. Performance Max vervangt je andere campagnes (nog) niet, maar versterkt ze.
- Durf te experimenteren. Geef de controle uit handen en laat Performance Max de resultaten omhoog halen.
Met Performance Max zet je dus de stap van handmatig optimaliseren naar strategisch sturen. En in een wereld waar tijd en aandacht schaars zijn, is dat precies wat je nodig hebt. Benieuwd hoe jij Performance Max slim inzet voor jouw zorgorganisatie? Wij denken graag met je mee.
Bekijk ook
Social media trends in 2026
Kennisdag voor zorg en onderwijs 2025