Terug naar het overzicht

Een ATS kiezen. Waar moet je op letten als zorg- en onderwijsorganisatie?

Zorg- en onderwijsinstellingen staan te springen om nieuwe collega’s. Een belangrijk onderdeel van de sollicatiereis is het gebruik van een goede ATS (Applicant Tracking System). Deze externe recruitment software is bepalend voor het doormeten van alle stappen die een sollicitant maakt. Als je die van het begin tot het eind inzichtelijk hebt, kan je het wervingsproces effectief optimaliseren en meer sollicitanten aantrekken tegen lagere kosten.

Voordelen van een goede ATS voor je recruitmentcampagne 

We werken in onze recruitmentcampagnes met verschillende ATS partijen, zoals Talentsoft, Recruitee, Recruit, HR Office, VISMA EasyCruit, Jobylon en Bullhorn Connexys. Binnen de meeste van deze recruitment tools kan je de hele solliciatiereis inzichtelijk maken, wat betekent dat je jouw online campagnes kan voeden met de behaalde resultaten. En door deze data terug te geven kunnen platformen, zoals Google, Meta en LinkedIn, geautomatiseerd optimalisaties doorvoeren en betere doelgroepen vormen. Langzamerhand worden je campagnes beter tegen lagere kosten. 

Andere voordelen van het gebruik van een professionele ATS zijn workflows en automatische acties per vacature, beheer van je werkenbij omgeving, sollicitaties met video, LinkedIn of Indeed, het instellen van slimme zoekfilters, het koppelen van agenda’s en plannen van afspraken, en nog veel meer. Een professionele ATS ontzorgt een P&O of HR manager, en biedt kansen voor ons als online marketingbureau om de waarde van je wervingscampagnes te vergroten. 

Het verschil tussen een ATS en AFAS

Wil jij dit ook? Kies dan voor een ATS en niet voor AFAS. Het grote verschil tussen een ATS en AFAS is dat de eerste het recruitmentproces meeneemt in z’n functionaliteit, terwijl de tweede een HR-administratie aanbiedt. Alle bovengenoemde voordelen zijn niet mogelijk in AFAS. Als je uit financiële overwegingen AFAS overweegt, kom je bedrogen uit, want de kosten van je wervingscampagnes lopen op, omdat je onvoldoende inzicht hebt in de solliciatiereis. Goedkoop is duurkoop. 

Een ATS checklist vanuit een marketing oogpunt

Wil je een ATS die je online wervingscampagnes ondersteunt. Stel dan de volgende twee controlevragen bij het kiezen van een ATS: 

  1. Kan je het ATS koppelen met de Google Tag Manager?
  2. Is het mogelijk om conversiepixels te plaatsen of events triggeren binnen het ATS?

We raden aan om marketing en HR te betrekken bij het selecteren van een ATS, die zowel de administratie als de werving van nieuwe collega’s ondersteunt. 

Bekijk ook

De kracht van echte verhalen: waarom EGC onmisbaar is in de zorg

In de zorg draait alles om mensen. Om betrokkenheid, vertrouwen en verbinding. Toch zien we vaak dat juist de mensen...
Blog
Social Media

SEO verbeteren voor én door AI

Artificial Intelligence verandert de manier waarop mensen online zoeken. En dat betekent dat er twee dingen veranderen: 1. SEO content wil...
Blog
SEO

Nieuw in Google: AI overview

Om meteen de allereerste vraag te beantwoorden: “Wat is de AI overview?”. Degene die hier het beste antwoord op kan...
Blog
Strategie