Terug naar het overzicht

Studenten werven voor Hogeschool Leiden

De samenwerking

Begin 2024 werden wij de nieuwe partner van Hogeschool Leiden in social- en Google Search campagnes. We hebben vanaf de start een open en aanstekelijke samenwerking met het communicatieteam van Hogeschool Leiden. De lijnen zijn kort en we schakelen dagelijks over campagnes, resultaten en kansen.

In de strategiesessie definieerden we met elkaar drie factoren, waar we rekening mee moesten houden bij de inrichting van onze campagnes:
1. De type studenten: op Hogeschool Leiden studeren zowel voltijd studenten, deeltijd studenten als studenten die een duaal traject doen.
2. De motivatie van studenten: je hebt studenten die weten wat ze willen studeren, maar nog niet waar, jongeren die weten waar ze willen studeren, maar nog niet wat en jongeren die nog geen idee hebben hoe, wat en waar.
3. De derde en laatste factor is het vele studieaanbod in de regio. Denk aan ‘concurrentie’ van Universiteit Leiden en de Hogescholen in Den Haag.

Met deze inzichten in ons achterhoofd zijn we begonnen met het inrichten van campagnes op search en social media.

Open Dag

Als we specifiek inzoomen op enkele campagne activiteiten dan lichten we graag de open dagen uit. Om meer aanmeldingen voor de open dag te krijgen, spraken we zowel jongeren die een studiekeuze moesten gaan maken als hun ouders aan. Deze groep speelt een belangrijke rol in de studiekeuze van hun kind.

Voor de groep aankomende studenten van 18 tot 22 jaar hadden we in eerste instantie gekozen voor Instagram als kanaal. Later verbreedde we onze zichtbaarheid via Snapchat en TikTok. Het is algemeen bekend dat de advertentiekosten op deze platformen lager zijn dan op Meta, terwijl de jonge doelgroep hier meer tijd doorbrengt.

Eigen aanpak

Toen de basis eenmaal was ingericht, werd het tijd om na te denken over het actiever differentiëren van content en een eigen aanpak voor enkele vooraanstaande opleidingen. Zie de volgende twee voorbeelden.

Content: ieder platform heeft zijn eigen beeldmateriaal én maakt meer gebruik van video’s. Op deze manier verschoof de focus van de campagnes langzaam maar zeker van puur en alleen werving naar entertainment. Zo hebben we een video gemaakt waarin een student de kijker meeneemt door de hogeschool en laat zien wat je kunt verwachten op de open dag. Dat is wat aanslaat bij GenZ.

Opleiding: voor een opleiding als de Pabo onderzochten we de kansen van adverteren via Pinterest. Dit platform wordt relatief veel ingezet door deze doelgroep. Deze pilots leverden nieuwe inzichten op, die we meenemen in de verdeling van budgetten en campagnes in de toekomst.

Kortom, door per doelgroep en categorie te kijken naar welk(e) platform(s) geschikt is in combinatie met de juiste content, maken we stap voor stap inzichtelijk hoe we iedere doelgroep het beste kunnen aanspreken.

Het resultaat

Het doel van de campagnes was om meer aanmeldingen te genereren voor de open dagen. Dat is gelukt! Op dit moment – 2025 – is Hogeschool Leiden de enige Hogeschool waar het aantal inschrijvingen voor de open dagen toeneemt ten opzichte van vorig jaar.

We genieten van de samenwerking en kijken er naar uit om gezamenlijk te bouwen aan de groeiambities van Hogeschool Leiden.

Wat kunnen we voor jou doen?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk ook