Terug naar het overzicht

357 zij-instromers voor speciaal onderwijs

Speciaal Onderwijs in Amsterdam is een collectief van 5 scholengemeenschappen; Orion Speciaal Onderwijs, de PI-Scholen, Stichting Viertaal, Kentalis en Stichting Kolom. Achter iedere organisatie voor passend speciaal onderwijs zitten meerdere scholen. Neem bijvoorbeeld Stichting Kolom met 14 aangesloten scholen in de regio Amsterdam en Haarlem. Het doel van Stichting Kolom is dat de leerling (weer) met plezier naar school gaat, en dat hij/zij wordt voorbereid op een zo zelfstandig mogelijk leven met baan of passend toekomstperspectief.

De uitdaging: Leraren werven voor het zij-instroomtraject

Veel scholen hebben grote moeite om aan voldoende leraren te komen. En dat geldt al helemaal voor het (voortgezet) speciaal onderwijs: hier is het tekort is het grootst. Het rond krijgen van de formatie wordt steeds nijpender. Daarom kwam Stichting Kolom met de vraag of we hen en de andere scholen in speciaal onderwijs konden helpen bij het voeren van een online campagne om kandidaten te werven voor hun zij-instroomtraject. Want: zij-instromers staan al snel voor de klas en hebben na 2 jaar officieel hun lesbevoegdheid. De scholen hadden tot dan nog niet eerder wervingscampagnes gedaan en hun websites waren niet ingericht op het werven van nieuwe leraren. Werk aan de winkel dus!

Strategie: Een nieuw merk en campagnes voor specifieke persona’s

Kandidaten vinden voor tientallen individuele scholen is tijdrovend en je wilt voorkomen dat goede campagnes voor iedere school elkaar beconcurreren. Dus hebben we ervoor gekozen om alle scholen te profileren onder 1 nieuw merk: Speciaal Onderwijs Amsterdam. Een merk met een eigen huisstijl en met eigen sociaal media kanalen waar we campagne gaan voeren.

Die campagnes hebben we toegespitst op 3 doelgroepen: 

Elke doelgroep had een eigen, specifieke campagne. Hiervoor gebruikten we lead gen campagnes op Facebook, LinkedIn en Instagram, waarbij kandidaten die minimaal een hbo-opleiding hebben afgerond direct hun gegevens kunnen achterlaten als ze geïnteresseerd zijn. Bij lead gen advertenties gebeurt dat binnen het social media platform zelf – dus zonder tussenkomst van een website. Dit maakt solliciteren zo laagdrempelig mogelijk en vergroot de kans op een sollicitatie. Alle sollicitaties kwamen via een koppeling automatisch in een Excel-bestand en werden evenredig verdeeld over de 5 schoolbesturen. De scholen deden de follow-up door de kandidaten te bellen of te mailen. In deze huidige, krappe arbeidsmarkt hebben we gekozen voor het persoonlijke contact. Dat maakte een aparte wervingssite ook gelijk overbodig. Het hele budget kon zo ingezet worden op de campagnes. Doordat alle scholen hun krachten gebundeld hadden in 1 merk, konden we sterk inzetten op 1 campagne zonder versplintering van budget.

Resultaat

Het was best even spannend, campagne voeren op een ‘leeg’ merk. De aanpak heeft echter bijzonder goed gewerkt. De campagne had maar liefst 579.190 views in de periode maart tot en met juni 2023. 3370 mensen klikten door het naar het formulier en dat heeft 357 sollicitaties opgeleverd! 52 kandidaten hiervan zijn geschikt bevonden voor het zij-instroomtraject – en dat worden er nog meer want er moeten nog 98 kandidaten gebeld worden.

De succesfactoren

De voornaamste succesfactor was het bundelen van alle scholen in 1 merk, Speciaal Onderwijs Amsterdam. Ook de specifieke campagnes voor de 3 doelgroepen en de juiste filters bij het targeten hebben in korte tijd veel goede kandidaten aangetrokken. De overweldigende hoeveelheid reacties en geschikte kandidaten toont aan hoe succesvol online werving kan zijn voor het onderwijs.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!

Bekijk ook