Terug naar het overzicht

Zo zet je influencer marketing in voor jouw non-profit organisatie!

Een goed doel kan veel baat hebben bij invloedrijke ambassadeurs en online influencers. Maar hoe vind je passende influencers? En belangrijker nog: hoe maak je van een influencer een ambassadeur voor jouw organisatie?

Wat is het verschil tussen een influencer en een ambassadeur?

Ambassadeurs zijn mensen die de missie en doelstellingen van een organisatie ondersteunen en delen met hun achterban. Wat influencers en ambassadeurs met elkaar gemeen hebben, is dat het personen zijn die samenwerken met organisaties , betaald of onbetaald, met als doel de naamsbekendheid en het vertrouwen bij de doelgroep te vergroten. Ze kennen en waarderen jouw merk en bevelen het graag spontaan en herhaaldelijk aan. Een verschil is er ook. Waar influencers vaak op ad-hoc basis met organisaties werken, zijn ambassadeurs nauwer verbonden met de merken die ze promoten. Ze zijn echte merkfans en treden op als pleitbezorgers van andere fans.

Wat heb je aan influencers?

Influencer Marketing is een geweldige manier voor organisaties om hun doelen te behalen en hun bereik te vergroten. Aandacht trekken is belangrijk voor een goed doel – en ambassadeurs en influencers kunnen hierbij een grote rol spelen. Via deze personen kan je namelijk een nieuwe doelgroep bereiken die in eerste instantie niet bij jouw organisatie terecht zou komen.

Influencers zijn dichterbij dan je denkt 

Influencer Marketing is natuurlijk alleen effectief als de influencers relevant een aansprekend zijn voor jouw doelgroep. Zoek daarom naar influencers die een passie hebben voor het onderwerp waar jouw organisatie zich mee bezighoudt. Vaak zijn deze influencers al betrokken bij jouw organisatie en delen ze dit via hun social media. Ga online op zoek naar berichten waarin jouw organisatie genoemd wordt en kijk wie deze berichten plaatsen. Zitten er geschikte personen tussen? Benader de geselecteerde influencers en vertel waarom je denkt dat zij een goede ambassadeur zouden zijn voor jouw organisatie.

Maak van je influencer een betrokken ambassadeur

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat influencers ambassadeurs worden van jouw goede doel. Als ambassadeur zullen zij immers langer verbonden zijn aan jouw organisatie en dat is handig! Dus: hou vooral contact met elkaar. Hou je influencers op de hoogte van de ontwikkelingen van jouw organisatie, betrek ze bij de organisatie en laat zien hoe zij echt een verschil kunnen maken. Bijvoorbeeld door hen structureel uit te nodigen voor een bezoek aan een project, door producten op te sturen of hen een specifieke rol te geven binnen de organisatie. Vraag ook om feedback en vraag jouw influencers om hun eigen ideeën te delen. Doe dit niet alleen tijdens de campagneperiodes maar ook hierbuiten.

Impact van influencers 

In 2020 kampte Australië met enorme bosbranden. De schade liep in de miljoenen. Wereldwijd hebben influencers zich ingezet om geld op te halen voor het Rode Kruis. Dankzij hun hulp kreeg het Rode Kruis miljoenen aan donaties binnen.

Het is niet de eerste keer dan het Rode Kruis succesvol gebruik maakt van influencers en ambassadeurs. Eerder deden zij dat al in België met de campagne “Bloed geven met influencers” waarbij bekende Vlamingen mensen aanmoedigden om bloed te geven.

Ook Free a girl zet al jaren influencers en ambassadeurs in om onderwerpen onder de aandacht te krijgen bij de doelgroep. Elk van deze ambassadeurs heeft een eigen reden om zich in te zetten voor deze organisatie. Het persoonlijke verhaal versterkt de boodschap die de ambassadeur naar buiten brengt.

Dit artikel is geschreven door Michiel. Vind je dit een leuk artikel en wil je eens sparren? Michiel denkt graag met je mee. Bel hem op 071-302 00 77 of stuur een mailtje naar info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie