Terug naar het overzicht

Stappenplan: zo zet jij jouw budget in op basis van het weer!

Heb jij het gevoel dat de conversie aantrekt als het een zonnige of juist regenachtige dag is? Of wil je om strategische redenen campagnes meer pushen aan de hand van het weer? Wij gebruiken weersdata regelmatig om campagnes aan- of uit te zetten of om bijvoorbeeld de uitingen te wijzigen. We nemen je in dit artikel mee in de redenen waarom het weer een grote impact kan hebben op jouw conversie en hoe je dit zelf inzet.

Directe weersafhankelijkheid vs Indirecte weersafhankelijkheid 

Een deel van de bedrijven zijn direct weersafhankelijk; aanbieders van BBQ’s, botenverhuur, Musea en (dag)toerisme zijn hier een paar voorbeelden van. Deze aanbieders zien een direct verband tussen het weer buiten (of de weersverwachting) en de toestroom van klanten. 

Een ander type organisatie is minder weersafhankelijk, maar spreekt er uit de weersinvloeden wel een ander browsergedrag. Een voorbeeld is dat wij voor een klant in de retail ontdekte dat regenachtige dagen, bovengemiddeld converteren dan zonnige – onbewolkte dagen. 

Dus..

Het is in beiden gevallen goed om voor jezelf eens na te gaan in hoeverre het weer nu invloed heeft op jouw organisatie. Dit kan jou namelijk helpen om te bepalen of je bij veranderend weer ook moet schuiven in jouw marketingbudgetten.

Hoe je kunt nagaan hoe het weer invloed heeft op jouw prestaties

Je wilt af van gevoelsbiedingen op basis van het weer. Naast dat dit een erg arbeidsintensieve manier is (je moet iedere dag de biedingen wijzigen), is dit ook niet de meest nauwkeurige manier. Daarnaast wil je hard kunnen maken wat het verschil is in conversieratio tussen Bewolkte, zonnige of bijvoorbeeld regenachtige dagen.

In principe hebben we daarvoor 2 typen data nodig namelijk de data van het weer per dag en jouw conversieprestaties per dag. 

1. Weerdata per dag

Toen wij begonnen met onze eerste analyse vroegen wij onszelf af hoe kunnen we te weten wat voor het is geweest op een bepaalde dag.Wij gebruiken een website waar wij per dag data ontvangen van de temperatuur per dag, Neerslag, Bewolking etc. 

2. Jouw eigen conversiedata per dag

Gelukkig staat Google Analytics vaak vol met conversiedata. Op basis van deze conversiedata kun jij hier ook jouw prestaties op basis conversies exporteren naar een excel bestand. Kies de juiste periode en draai een rapport uit. 

Proces

Door in Google Analytics een rapport uit te draaien met het conversieratio per dag kan je deze naast andere data leggen. Deze kan je bijvoorbeeld vergelijken met het aantal zonuren wat heeft geschenen op die dagen of de gemiddelde temperatuur op die dag. Vervolgens zijn we de weersomstandigheden gaan categoriseren op goed en slecht weer. Maar je kan dit natuurlijk ook doen op de gemeten temperatuur. Hierdoor konden we het conversieratio vergelijken en achterhalen of tijdens een bepaald moment de conversieratio toenam.

Onze organisatie is afhankelijk is van het weer; en nu?

Nu je weet dat de prestaties voor jou onderneming deels afhankelijk zijn van het weer is het logischer dat je daar ook stappen op onderneemt. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw advertenties vaker (of alleen) worden vertoond wanneer het gaat regenen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een script toe te voegen die de actuele weersdata direct door communiceert naar jou biedingen en budgetten in Google Ads.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie