Terug naar het overzicht

Hoe verbeter ik mijn organische vindbaarheid als non-profitorganisatie

Non-profits hebben een belangrijke missie: ze werken aan een betere en eerlijkere wereld voor iedereen. Of het nu gaat om milieu-activisme, armoedebestrijding of mensenrechten, non-profits hebben een duidelijk doel voor ogen. Maar hoe zorg je er als non-profit nou voor dat je online jouw boodschap overbrengt op een manier die aanspreekt, inspireert én goed gevonden wordt? Het antwoord is: door middel van goede content.

Content is meer dan alleen het schrijven van een paar regels tekst op een website. Het is een veelomvattend en krachtig middel om je boodschap over te brengen, het vertrouwen van je doelgroep te winnen en steun te krijgen voor je missie. Maar wat is nu precies goede inhoud voor non-profits en hoe creëer je die? Hieronder volgen een aantal tips.

Doe een uitgebreid doelgroeponderzoek

Wat zijn de belangrijkste vragen die leven bij jouw doelgroep? Waar worstelt de doelgroep mee? Maar ook: wat zijn de bezwaren van jouw doelgroep om niet met jou aan de slag te gaan? Denk verder dan de eerste 3 vragen die bij je opkomen. Wees onderscheidend ten opzichte van je concullega’s door net dat stapje extra te zetten. Zorg ervoor dat jouw vragenlijst relevant en uniek is voor degenen die jouw goede doel, stichting of vereniging interessant vinden. Verplaats je echt in jouw doelgroep.

Binden door te boeien

Wanneer je inzicht hebt in de relevante vragen en onderwerpen die jouw doelgroep interessant vindt, kun je aan de slag gaan met het maken van content. Geef in de vorm van blogs antwoord op de vragen die leven onder jouw doelgroep. Blijf jezelf continu de vraag stellen of je dienend bent voor jouw doelgroep. Beschouw het schrijven van de content echt als een extra dienst richting je doelgroep, in plaats van als een verkoopverhaal. Met welke informatie kan ik mijn doelgroep verder helpen? Heeft de doelgroep de antwoorden gekregen op vragen die hen bezighouden?

Zorg voor verhalen en getuigenissen

Verhalen en getuigenissen zijn krachtig omdat ze mensen aanspreken op emotioneel niveau. Ze helpen mensen zich te verbinden met de impact van je werk en geven hen een beter begrip van waarom je missie belangrijk is. Verhalen kun je zowel in tekst als via beeld vertellen en kun je via verschillende kanalen verspreiden, zoals sociale media, blogs of videocontent. Zo is jouw content gelijk multi-inzetbaar!

Maak gebruik van beeldmateriaal

Beeldmateriaal is ongelooflijk krachtig bij het overbrengen van een boodschap. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, dus zorg ervoor dat je inhoud visueel aantrekkelijk is. Gebruik foto’s en video’s om de impact van je werk te laten zien en geef mensen een beter begrip van wat je doet en waarom.

Maak gebruik van data en feiten

Feiten en cijfers helpen je boodschap te versterken en ondersteunen. Het geeft mensen een beter begrip van de grootte en het belang van je missie en waarom deze dringend aandacht nodig heeft. Zorg er wel voor dat de data en feiten die je gebruikt actueel en betrouwbaar zijn.

Zorg dat je in contact blijft

Bedenk een creatieve manier om met jouw doelgroep in contact te blijven. Wanneer ze jouw content hebben gelezen, zijn ze wellicht geïnteresseerd om meer betrokken te blijven bij jouw organisatie. Bied hen bijvoorbeeld een whitepaper aan, nodig ze uit voor een evenement of vraag of ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. 

Wil je meer inzicht in jouw huidige vindbaarheid of wil je samen aan de slag met het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw non-profit organisatie? Neem dan contact met ons op, dan kijken we met je mee!

Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je dit een leuk artikel en wil je eens sparren? Veerle denkt graag met je mee. Bel haar op 071-302 00 77 of stuur een mailtje naar info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media