Terug naar het overzicht

8 tips voor succesvolle online promotie van de open dag op jouw school

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen in het onderwijs: de slag om de nieuwe leerlingen. Promotie van de open dag van jouw school via online marketing is daar een vast onderdeel van. Met onze 8 tips voor succesvolle campagnes zorg je voor meer naamsbekendheid en voor meer inschrijvingen voor jouw school.

De basis op orde: Google Analytics 

We beginnen met een ‘hygiënefactor’: Google Analytics. Veel scholen hebben hun Google Analytics niet goed op orde, waardoor ze niet alle data van hun websitebezoekers verzamelen. Dat is zonde, want het succes van je campagnes kun je voor een groot deel aflezen uit de data die je daar verzamelt. Begin dus bij het goed inrichten van Google Analytics. Goed om te weten: Google Analytics verdwijnt in de huidige vorm in de zomer van 2023 en wordt vervangen voor GA4. Dit is voor scholen een uitgelezen kans om de rechten en inrichting van je Analytics volledig te herzien. Hoe eerder je hiermee begint, hoe meer informatie je alvast verzamelt voor jouw toekomstige campagnes. 

Wij hebben al meerdere succesvolle campagnes gedaan voor het voortgezet onderwijs in Leiden, Utrecht en Almere. Op basis van onze ervaringen geven we je 8 tips voor de beste online campagne voor jouw school en/of open dag.

1. Start op het juiste moment met je campagne

Onze meest succesvolle campagnes voor het promoten van open dagen begonnen 7 tot 10 weken voor de daadwerkelijke inschrijving werd geopend. Neem die termijn dus op in je planning. Werk daarna volgens het STDC model (See, Think, Do, Care) van Google: zet in de eerste weken vol in op het vergroten van de bekendheid van je school (See) en het presenteren van jullie aanbod (Think). Hierdoor warm je je doelgroepen als het ware op voor een bezoek aan de open dag.

2. Zet in op ouders én kinderen

De ervaring leert dat je met campagnes voor open dagen in absolute aantallen meer ouders dan kinderen bereikt.  Ouders vertonen een hogere betrokkenheid op de advertenties: ze klikken vaker en bekijken video’s langer. Ook zijn het vaak de ouders die verantwoordelijk zijn voor het inschrijven voor rondleidingen, open dagen en de school zelf. Maar vlak de kinderen zeker niet uit! Hoewel hun aandeel kleiner is, is er nog altijd een deel dat zichzelf inschrijft. En in onze campagnes zijn de kosten per inschrijving van deze groep kinderen doorgaans lager dan de kosten van de inschrijvingen die uit de doelgroep ouders komen. Dat maakt het relevant om beide groepen aan te spreken. 

3. Experimenteer met postcodegebieden

Vaak kiezen scholen ervoor om hun campagnes te richten op een gebied met een straal van bijvoorbeeld 15 kilometer rondom de school. Wij hebben echter ontdekt dat het interessanter is om gebruik te maken van postcodegebieden. Daarmee kun je heel accuraat toekomstige leerlingen en hun ouders aanspreken én het geeft je een goed beeld van welke gebieden ontbreken, waar mogelijk potentiële scholieren zich bevinden. Die gebieden kun je dan eventueel bij wijze van experiment toevoegen aan je campagne. Deze aanpak kan verrassende resultaten opleveren, zoals wij inmiddels zelf hebben ervaren. 

4. Adverteer op Facebook en Instagram

Waar voeren we campagne? Nog altijd op Facebook en Instagram. Facebook is een relevant medium om ouders te bereiken en via Instagram spreek je zowel ouders als hun kinderen aan. Stel voor alle fases meerdere advertenties op, zodat je via A/B testing kunt inventariseren welke afbeelding, video en tekst de beste resultaten oplevert. Nu hoor ik je denken: “Geen TikTok?” TikTok is inderdaad geweldig om kinderen te bereiken, maar je kunt op dit moment alleen nog landelijk campagne voeren. En dat is zonde van je geld als je vooral inzet op het werven van leerlingen in de regio van jouw school. Ook Snapchat kun je buiten beschouwing laten. Uit de social media monitor van Newcom Research en Consultancy blijkt dat jongeren daar steeds meer afhaken en kiezen voor TikTok en het aanhouden van Instagram.

5. Maak video’s met leerlingen in de hoofdrol

In alle campagnes is steevast de video waarin een leerling vertelt over zijn of haar school de best presterende advertentie. Neem de video dus mee in je campagne! Start meteen met een leerling aan het woord, vergeet niet om ondertiteling in te zetten (want veel mensen scrollen door hun socials zonder geluid) en bewaar het logo van je school voor het eind van de video (ook al ben je er nog zo trots op). Zet de video’s vooral in tijdens de See en Think fase van je campagne. Voor de Do fase – waarin je inschrijvingen wilt verzamelen – werkt een eenvoudige afbeelding met een duidelijke call to action het beste. 

6. Maak gebruik van pixels

Door gebruik te maken van social pixels – stukjes code die bijvoorbeeld inschrijvingen registeren – kun je het succes van je campagne doormeten. Daarmee wordt ook zichtbaar welke doelgroepen zich wel vanuit de campagnes oriënteren, maar zich (nog) niet hebben ingeschreven. Dankzij de social pixels kun je deze groep nogmaals aanspreken en attenderen op de inschrijvingsmogelijkheden. Ga je dan spammen? Nee, zeker niet. Wanneer wij dit doen voor scholen, maken we gebruik van een frequency cap. Daarmee kunnen we aangeven dat mensen de advertentie een maximum aantal keren zien. 

7. Zet banners in via het Google Display Netwerk

Banners zijn een interessante optie om in te zetten in de See en Think fase. In het Google Display Netwerk bestaat de mogelijkheid om doelgroepen aan te maken op grond van website url’s. Ofwel: welke websites bezoekt jouw doelgroep? Denk aan websites van scholen, sportclubs of andere relevante organisaties in de omgeving. Dit zijn interessante sites om jouw doelgroep aan te spreken met banners over jouw school en/of open dag. Zo maak je je campagne nog beter zichtbaar.

8. Stop niet na je campagne!

Campagnes zijn een succesvolle manier om aandacht te krijgen van je doelgroep en om meer leerlingen te werven voor jouw school. Tegelijkertijd zijn campagnes ook van tijdelijke aard. En het geld dat je eraan uitgegeven hebt, rendeert dus ook tijdelijk. Daarom raden we je aan om jouw school het hele jaar door onder de aandacht te brengen van ouders en kinderen. Met de inzet van SEO, search engine optimization, ontwikkel je gericht content die het verhaal van je school vertelt en aansluit bij de vragen en behoeften van jouw doelgroep. Denk daarbij aan artikelen, blogs en video’s op je website. Deze aanpak is van duurzame aard, omdat SEO content jarenlang een positief effect kan hebben op je vindbaarheid, zichtbaarheid en inschrijvingen. 

Wat kost je online campagne?

Het bepalen van het ideale online marketingbudget voor het promoten van een open dag is maatwerk. Maar we kunnen wel een redelijke inschatting maken. Als we uitgaan van een lokale social media campagne met een See, Think en Do fase, gericht op leerlingen en ouders met een looptijd van 10 tot 12 weken, dan kun je doorgaans met 3.000 euro advertentiebudget een goede social media campagne voeren die bekendheid en inschrijvingen oplevert. De kosten van het maken van content, zoals video’s, komen daar nog bij. De waarde van de data die is opgebouwd in jouw pixels verloopt na 180 dagen. Ook dat is een reden om naast de campagnes rond open dagen ook een doorlopende SEO campagne te voeren die het hele jaar door je doelgroepen aanspreekt en de opgebouwde waarde van je campagnes actief houdt. 

Dit artikel is geschreven door Steven. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Steven op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie