Terug naar het overzicht

5 redenen om influencermarketing in te zetten in de cultuursector

Een mens wordt gemiddeld per dag met zo’n 1546 reclame-uitingen geconfronteerd. Het wordt dus steeds moeilijker om indruk te maken op je publiek. Als je dan ook nog eens weinig budget hebt voor marketing, is het een uitdaging om zichtbaar te zijn in het medialandschap. Dat is de realiteit van veel organisaties in de culturele sector. 
 
Een uitkomst hiervoor is influencermarketing. Nu hoor ik je denken: influencers in de culturele sector, werkt dat? Het antwoord is ja. Waarom en hoe lees je in deze pinda. 

Hoe influencer marketing werkt

Toen Beyoncé en Jay-Z hun nummer Apeshit uitbrachten, kozen ze het Louvre als decor voor de videoclip. Dit was in 2017. In het jaar erop steeg het aantal bezoekers in het museum met 25% naar 1.2 miljoen bezoekers. Toeval? Zeker niet. We weten dat mensen eerder besluiten dat iets bij hen past, als ze iemand waar ze tegenop kijken het zien doen. Oké, we weten allemaal dat we Beyoncé niet gaan strikken voor een museum op Nederlandse bodem, maar dat hoeft gelukkig helemaal niet. Verderop in dit artikel vertel ik hoe je erachter komt welke influencer geschikt is voor jouw campagne. Maar eerst leg ik uit waarom je het moet doen.

5 redenen om influencermarketing in te zetten in jouw museum, theater of bioscoop

1. Om heel laagdrempelig te communiceren met jouw doelgroep.

Mensen volgen een influencer omdat zij er een connectie mee voelen. Hierdoor heb je al een geboeid publiek dat interesse heeft in wat deze persoon te vertellen heeft of doet.

 
2. Om jongeren te bereiken.

Tentoonstellingen, theaters en musea worden niet vaak door hen bezocht. Door influencers in te zetten, bereik je hen wel. Per social media platform bereik je weer een andere doelgroep, zo vind je op TikTok voornamelijk Gen Z en is Instagram perfect voor millennials. In deze blog Is Facebook een stervend platform lees je of Facebook nog relevant is voor jouw doelgroep.


3. Om een kleine maar zeer betrokken doelgroep te bereiken.

Waar grote influencers vooral veel bereik hebben, hebben micro- of macroinfluencers vaak minder, maar wel zeer trouwe en betrokken fans. Vooral als hij of zij nog bezig is met het neerzetten van een platform. Dat maakt kleine influencers perfect om een zeer betrokken doelgroep te bereiken. 


4. Om snel en tijdelijk jouw doelgroep te bereiken.

De duur van een tentoonstelling is gemiddeld drie tot zes maanden. Een jaarlijks festival is hooguit een weekend en een film draait ook maar een beperkte periode. Je wilt in die korte periode veel zichtbaarheid genereren en er is vaak geen groot budget voor ingewikkelde marketinguitingen. Influencers zijn hier perfect voor. 


5. Omdat je  met een laag marketingbudget, veel kunt bereiken.

Zeker het samenwerken met kleinere influencers gebeurt nog heel vaak op basis van ‘voor-wat-hoort-wat’. Als je een fantastisch uitje verzorgt voor de influencer die komt met goodiebags, lunches, drankjes en een gratis bezoek aan jouw evenement, kun je vaak in ruil hiervoor al gave content vragen.

Hoe je de juiste soort influencer vindt 

Dus we weten dat influencermarketing kan werken. Maar wie heb je nodig en hoe vind je de juiste match? In onderstaande tabel zie je welk soort influencer je kunt inzetten voor welk doeleinde.

Bereik influencerType influencerVoor wat?Waarom?
Mega:  2.000KCore ambassadorsProfessionele content, evenementen laten bezoekenAssociatie, bereik, content
Macro: 100K – 1.000KActieve  influencersPersoonlijke content en storytellingBereik, engagement, content
Meso: 80 – 100KEngaging influencersPersoonlijke content en storytellingEngagement en mond-tot-mond
Micro: 10K – 80KAuthentieke influencersPersoonlijke contentVerwijzing en mond-tot-mond
Mini: 4K – 10KBetrokken influencersGepassioneerde contentNiche doelgroep en budget

Hoe kies je een influencer die bij je past?

Nu je het een kans wilt geven, is het nog wel heel belangrijk dat je zorgvuldig kiest. Je besteedt namelijk wel je imago uit aan een derde. Met deze vier tips kun je beter inschatten welke influencer bij jou past:

Ken je merk en je doelgroep.

Als je zelf niet helder hebt wie je wilt bereiken en wat je uit wilt stralen, kun je niet verwachten dat een influencer die jij kiest dat wel weet.

Kies de influencer op basis van wat jij belangrijk vindt.

Baseer deze keuze niet op het aantal volgers. Meer volgers betekent zeker niet meer betrokkenheid of een beter bereik. Vraag de statistieken goed uit en check of het aantal volgers overeenkomt met het aantal likes en comments dat iemand ontvangt.

Benader de influencer op een professionele maar persoonlijke manier.

Influencer marketing draait om mensen. Een goede werkrelatie is van groot belang. Probeer elkaar een keer te ontmoeten en houd de lijnen kort. 

Wees duidelijk en eerlijk.

Het is mensenwerk, maar ook een professionele relatie. Zorg dat je weet wat jij kan verwachten én dat de influencer helder heeft wat jij verwacht van hen. Duidelijke briefings en heldere communicatie zorgen ervoor dat de relatie soepel verloopt en wie weet loopt het wel uit op een vastere samenwerking!
 
Kortom, influencermarketing biedt prachtige kansen voor de culturele sector. Het is ook een dynamische wereld. Er zijn weinig branches zó gebaseerd op trends. Wat in 2022 werkt, hoeft niet te werken in 2023. Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste tijd is de overgang van statische content naar video.

Lees hier alles over in ons blog over de video first platformen. Zorg ervoor dat je goed geïnformeerd bent. Enthousiast geworden, maar geen idee waar je moet beginnen? Bel ons gerust even wij helpen je graag op weg!

Bekijk ook

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie

Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z

De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online...
Blog
Social Media