Terug naar het overzicht

Meer leads tegen lagere kosten

Postmus Sierbestrating uit Valkenburg levert alles voor je tuin, van sierbestrating tot tuinhuis en van keramische binnenvloeren tot tuinmeubelen. Daarnaast inspireert Postmus ook met op maat gemaakte tuinontwerpen. Het bedrijf is al jaren actief op het gebied van online marketing, maar was de grip op de effectiviteit en de resultaten ervan verloren. Leverde de strategie eigenlijk wel genoeg op? Uit de analyse bleek dat het inderdaad beter kon. En tegen veel lagere kosten!

De uitdaging: Optimaliseer onze online marketing

Postmus voerde al jaren Google Ads campagnes. Maar men kon niet inzichtelijk krijgen wat nou de effectiviteit van hun online marketing inzet was. Veel bezoekers verkennen online en plannen vervolgens een fysiek bezoek aan een van de drie vestigingen in. Hoe leg je het verband tussen je online en fysieke bezoekers? Kun je dat überhaupt aantonen? Daarnaast was Postmus benieuwd of dit nog steeds de beste aanpak was. Immers, de wereld van online marketing verandert snel en er zijn veel andere opties op het gebied van search en social marketing te verkennen. 

Strategie: Meten is weten, gissen is missen

De eerste fase van onze online marketingstrategie voor Postmus bestond uit het inzichtelijk maken van de datastromen en optimaliseren van de bestaande Google Ads campagne. Je weet immers pas hoe goed jouw online marketing is, als je weet wat het oplevert. Daarvoor werden een paar stappen genomen. Om te beginnen bundelden we alle online marketingcijfers op 1 plek in ons data studio dashboard. Zo creëerden we overzicht en inzicht. De volgende stap was dat we met externe tooling gingen meten hoeveel online contactmomenten er plaatsvonden. Denk hierbij aan de chat, telefoongesprekken en ingevulde contactformulieren. En we achterhaalden via welke online weg deze personen bij Postmus terecht waren gekomen. Zo begrepen we al beter welke online inzet de meest waardevolle bezoekers opleverde. Datzelfde deden we voor alle online transacties. Hierdoor wisten we waar de relevante bezoekers vandaan kwamen en dus waar kansen lagen om Google Ads verder te ontwikkelen. In de periode die volgde ging alle aandacht uit naar het verlagen van de kosten per lead. Want die waren met 15 euro aan de hoge kant.

De tweede fase van de strategie bestond uit het toetsen van een aantal hypotheses. Kon Postmus extra rendement behalen via Shopping, Marketplaces en Pinterest? Stapsgewijs rolden we deze experimenten uit en toetsten we de effectiviteit. 

Resultaat

Het voornaamste resultaat voor Postmus is dat we de Google Ad campagnes al binnen vier maanden zodanig hadden geoptimaliseerd dat hun Cost per Lead daalde van 15 euro naar 4 euro. Dat gaf ruimte in hun budget! De campagnes op Pinterest bleken een geweldige boost te geven aan de branding van Postmus, met 1 miljoen vertoningen in het eerste half jaar en 23.000 interacties tegen een CPC van 8 cent, waarvan 7.500 websitebezoekers. 

De succesfactoren

Het succes van deze campagne zat in het inzichtelijk maken van de data en hier vervolgens actief op sturen in de Google Ads campagnes. Daarmee wordt het belangrijkste doel behaald: meer leads tegen lagere kosten. De experimenten met Shopping en Marketplaces hebben we beëindigd: Shopping leverde simpelweg geen noemenswaardige verkopen op. Marketplaces leek aanvankelijk heel interessant; alleen al op de eerste dag kwamen er drie verkopen uit. Helaas strookte deze vorm van verkoop niet met de afspraken met leveranciers en kon daarom niet gecontinueerd worden. Pinterest werd aangezet met een branding doelstelling (en geen performance, zoals bij Google Ads). Bij het inrichten van de tuin zijn vrouwen doorgaans de beslissers en zij zijn goed vertegenwoordigd op dit platform. Dat bleek een goede match met Postmus. Gelet op het hoge bereik tegen relatief lage kosten, blijft Pinterest een vast onderdeel van het online marketingplan van Postmus. 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!

Bekijk ook